dinsdag

Nu heb ik altijd al van krokodillen gehouden...

en dat heb ik wel een beetje weggehouden, maar ja eens komt het toch uit.

Krokodillen hebben veel met leesbevordering. Een rare gedachte misschien zo op het eerste gezicht maar denk eens mee.
  1. Krokodillen zijn spannend vooral als ze onder je bed liggen. Je wil eigenlijk wel kijken maar je durft niet. Zou de krokodil er liggen, ja of nee?
  2. Krokodillen zijn rustig en hebben alle tijd. Ze verroeren zich amper maar toch zijn ze er. Waar wacht een krokodil op? Op dat ene moment en dan een sprong, een hap en je bent gevangen. De kaken sluiten zich om het slachtoffer en laten je niet meer los. Je wordt opgegeten. Had je ook maar niet zo dicht bij dit gevaarlijke dier moeten komen. Nu ben je verloren: je bent voedsel.
Ja, dat weet ik allemaal wel maar wat heeft dat nu met lezen en de bevordering'van lezen te maken?
  1. Een boek moet spannend zijn en dan hoeft het geen thriller of detective te zijn maar gewoon een boek moet spanning oproepen. Zo van: hé van die titel heb ik van gehoord, gelezen. Ik ga eens nader kijken.
  2. Het boek moet rustig liggen wachten, verleidelijk en aantrekkelijk zijn om de nieuwsgierige lezer dichterbij te laten komen. Ja, de belangstelling is gewekt. Hij/zij pakt het boek en leest de achterkant. En dan ineens grijpt het boek je vast en laat je niet meer los. De lezer is verloren. De lezer is leesvoedsel.
Zie je, er zijn veel overeenkomsten met krokodillen en lezen. Sla het beeld in je op en laat je nou eens vaker opeten door een boek. Je verlangt er naar. Echt waar. Je wil helemaal verdwijnen in een boek maar je durft niet want ............. en dan komen er allerlei excuses met verplichtingen en tijd.
Wees dan maar een krokodil en geniet van de tijd en vooral van de rust, de broodnodige rust om weer helemaal op te laden met een 'pakkend' boek.

Zullen we de krokodillentas als promo gebruiken voor de leesbevordering?






3 opmerkingen:

  1. Mooi beeld van een boek als krokodil waar je niet meer van los komt. De krokodillentas is een prima idee, zeker voor de maand van het spannende boek.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Het is Jan M echt overkomen. (suriname)
    Een krokodil onder zijn bed, het zal je maar gebeuren

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Sinds mijn reis naar Australië ben ik straalverliefd op krokodillen. Een rustige poel, spiegelglad en niets te zien tot je je teen in het water steekt en WHAM! je ben zoals ze dat daar zo mooi noemen 'dead meat'.
    Krokodillen die in de ochtendzon rustig liggen op te warmen op de rotsen. Die liggen te wachten tot de energie genoeg is opgeladen voor een dag werk. Indrukwekkend.
    Een heel mooie vergelijking. Door krokodillenboeken laat ik me graag grijpen en meeslepen tot ik na de laatste bladzij ademloos weer boven kom.

    BeantwoordenVerwijderen