donderdag

Het lezen verleren

Lezen? Een boek lezen? Je bedoelt een roman, een verhaal: nee dat kan ik alleen op vakanties. Normaal ben ik bezig met werk, mijn gezin, mijn familie, met vrienden en vriendinnen, met sport en ...
"Ja, wat nog meer?" vraag ik je.
Ik ben online is dan het antwoord. Ik ben bereikbaar. Ik volg en heb mijn volgers. Een piep, een muziekje en ja hoor, ik heb een bericht en ik moet dat lezen.


Ik vraag me vaak af wat al die mensen elkaar vertellen via hun mobiele telefoon. Ik denk dat men moet converseren om zich niet alleen te voelen. Wie gaat er nu nog een poosje schijnbaar doelloos voor zich uitstaren op een perron? Dat ben je echt wel apart. Nee, alleen ben je nooit meer in deze wereld. Je hebt de wereld in je broekzak maar het is wel de ander die op jouw tijd beslag legt.

Kijk eens in de wachtkamer waar je (nog) niet mag telefoneren. Wat moet je dan doen? Staren? Verveeld in tijdschrift bladeren? Ik lees in mijn boek, ja echt, ik neem een boek mee maar ja, ik ben ook een nerd.

Leer lezen gewoon door het te doen. Die piep van je mobiel kan best af en toe uit.

3 opmerkingen:

  1. Drie soorten lezers zijn er: een eerste die zonder oordelen geniet, een derde die zonder genieten oordeelt en een middelste, die genietend oordeelt en oordelend geniet; deze herschept eigenlijk het kunstwerk.

    Goethe

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Nou dan ben ik ook een nerd, want ik sleep mijn boek overal mee naartoe. En als ik niets te lezen heb liggen, dan voel ik me diep ongelukkig.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Mijn mobiel staat geloof ik te vaak uit, want ik mis nog weleens een oproep of bericht of misschien wordt ik gewoon wat doof, maar 'internetten' is wel een dagelijkse bezigheid geworden om mijn tijd door te brengen. Ik kijk nu veel minder tv en ja, ik lees ook minder boeken, met name romans, dan een aantal jaren geleden.

    BeantwoordenVerwijderen