maandag


Koud en warm lezen
Nee, je hoeft niet de kachel aan of uit te zetten om koud of warm te lezen, nee dat niet. De illusie is met koud lezen dat op basis van reacties, vooronderstellingen en vooral linguistische vaardigheid jouw toekomst of jouw visioenen worden uitgelegd. Je wordt koud gelezen door de waarzegger!
Zo zou je ook ons lezen kunnen typeren. Koud. We lezen, nee we scannen de krant, lezen liefst enkel korte emails en voor rapporten beginnen we bij de conclusies en aanbevelingen. De buitenkant lezen, niet geraakt worden en zeker niet teveel energie en tijd besteden. Bijvoorbeeld: O, wil mijn kind alweer dat ik datzelfde verhaal voorlees of samen lees? Terwijl je weet dat herhaling en herbeleving van teksten heel goed leesbevorderend werkt! En het is jouw kind: wat is er dan mis om tijd en moeite te spenderen? Nee, het is ons koud leesgedrag: uiterlijk onaangedaan, snel en koel.
Zo kun je deze blog niet lezen. Ik wil dat je warm leest: wat heb je eraan als je de digitale snelweg opgaat en je doet alsof je het je niet raakt? O, ik heb het gezien, nou dat was het dan! Nee, je duikt in de wereld of je blijft aan de kant maar liefst geen commentaar dan! Lezen en gemotiveerd raken voor lezen op welke plek, voor welke leeftijd ook kan niet meer zonder onze digitale vooruitgang. Schrijven en ontdekken blijf ik doen op deze blog: leren, reflecteren en vooral mee veranderen. Dat doe je als je (warm) leest.

2 opmerkingen:

  1. Mooi stukje Andre, en harstikke raak!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Dat bij een rapport eerst de conclusies lezen, ik ben schuldig.
    Maar je blog heb ik altijd echt gelezen

    BeantwoordenVerwijderen