maandag

LOS!

Waar was ik ook alweer gebleven. Ik was zomaar ineens verdwenen in allerlei netwerken. Bloggen is geweldig, nou ja geweldig: een dagboek bijhouden vind ik werkelijk veel aanpsrekender maar via die 'dingen van mijnheer Koers' raakte ik geheel van streek.
Ik was al in linkedin.com of picasaweb.google.nl of hyves of bibliotheek20.ning maar ik verdwaalde helemal in librarything.nl en ...
Maar ik ben opgestaan vanachter mijn computerscherm en riep: "LOS!" "Maak me helemaal los!"

Ik wil zo graag dat we (weer) gaan lezen! Weg met al die motivatieverhalen, los van al die praatjes: DOE het bibliothecaris en doe het schooljuf en schoolmeester.

Want ja, vele schrijven en zeggen :"Da's waar ook lezen, ja maar..." Niks te maren kom ervan los en zeker als je een voorbeeldfunctie hebt: wat je zegt moet je doen: als je in een 'lees-bevorderende -zaak staat, lees je.'

Dat gaan wij vertellen aan wie het horen wil en allereest het onderwijs. Het onderwijs moet los!

In eerste instantie moeten scholen eraan werken DAT kinderen lezen. Niet alleen leestechnische vaardigheden en vaardigheden rond begrijpend lezen, maar ook leesplezier wordt een doel waarvoor men prioritair kiest. Wat kan daar allemaal in vervat zitten:
- Scholen zoeken leesvriendelijker alternatieven voor het afstompende niveaulezen.
- Scholen organiseren partnerlezen, tutorlezen, voorlezen…
- Scholen richten leesplekken in, klasbibliotheken, boekenhoeken, leeshoeken om te lezen tijdens
speeltijden…

Op deze manier verdienen scholen hun eerste logo.

In tweede instantie werken scholen aan WAT kinderen lezen. Ze leren met andere woorden kinderen kwaliteit in jeugdliteratuur te ontdekken. Klinkt erg pretentieus, maar ik zou het erg jammer vinden als dit zou ontbreken. Ik geloof niet dat we veel verder zijn geraakt als we allemaal Siltonfans gaan kweken.
Wat kan dit betekenen?
- In de klas wordt actief gewerkt rond literaire competenties.
- In leesgroepen wordt gedebateerd over gelezen boeken.
- Leerkrachten engageren zich om een aantal kinderboeken te lezen uit een kwalitatieve boekenlijst.
- Auteurs worden uitgenodigd in de klas.

En zo verdienen scholen hun tweede logo. Met twee logo's of aantekeningen ben je een leesbevorderende school: Los: lezen op school, leesplezier op school, literatuur op school ofwel gewoon LOS.

met dank aan http://www.vertelheteens.be


3 opmerkingen:

  1. Ja, we moeten het leesplezier op de één of andere manier bevorderen bij onszelf, ook hierbij is gewoon doen een belangrijk uitgangspunt.
    Kanttekening heb ik wel bij het idee dat we dit alleen via lezen uit boeken zouden moeten bevorderen. Lezen via het scherm is ook lezen.
    En wijzer worden we niet alleen door lezen, maar ook door met elkaar te praten of rond te kijken. Kortom, er zijn meer manieren dan lezen alleen om wereldwijs te worden.
    Natuurlijk is lezen wel een kernactiviteit van de bibliotheek. De digitale middelen moeten we daarbij wel gebruiken waar mogelijk.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Er is iets fantastisch aan het leesvirus: het kan zich massaal verspreiden. Iemand die besmet is kan een heleboel anderen aansteken.
    Want veel meer nog dan boeken zijn er mensen nodig die hun zakdoek vergeten bij het niezen. Die hun bacillen gerust in het gezicht van hun kinderen of leerlingen durven blazen. Kinderen hebben er recht op!
    (van de site geplukt verteleens.be)
    Kortom we hebben o.a. leerkrachten nodig, die weten hoe kinderen het lezen, leuk leren vinden.
    En daar ben jij goed in. (stimuleren van leerkrachten)

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Als de Stilton-fans onder de kinderen met leesproblemen zitten hebben we juist véél winst gemaakt. Ik zeg: alle Geronimo Stiltonboeken in de MLP's! Ik maak me meer zorgen over alleen maar Slee-fans, zoals je weet.
    Inderdaad, Slee lezen is best, alleen maar Slee blijven lezen is verontrustend. Laten we het onderwijs blijven wijzen op wat er voor moois geschreven wordt. En laten we vooral de leerkrachten zó nieuwsgierig maken dat ze het ook zelf (met plezier) gaan lezen.

    BeantwoordenVerwijderen