donderdag

Als sneeuwval!


Ja, motivatie kan ik dat oefenen? Kan ik dat leren? En uit welk boek kan ik dat leren? Is daar geen opleiding voor? Je moet er zin in hebben of je gaat maar oefenen en dan komt het vanzelf of nooit.
Allemaal vragen en opmerkingen zonder doel: hoe krijg je motivatie voor het lezen, in dit geval.

Het is zoals de sneeuwval van vandaag!

Je stapt naar buiten en je voelt, ruikt, hoort en proeft een wondere witte wereld. Ineen is alles andrs. Je hebt een boek opengedaan en je bent er in gestapt. Zo is het met de motivatie, beste opvoeders, onderwijzers en andere redelijk belerende bibliothecaresses, motivatie komt door voor te leven, laten zien dat lezen zo mooi is als heerlijk sneeuwballen gooien, sneeuwpoppen maken. Doe het zelf of doe het heerlijk samen: lezen en voorlezen.

En als je een mooie blog ziet of leest van een eigenwijze leesfanaat zoals:http://degelukkigelezer.blogspot.com/ dan word je gewoon weer enthousiast.

3 opmerkingen:

  1. Zelf enthousiast zijn, zelf voordoen en voorlezen is de basis. Daarnaast komt ook talent en deskundigheid aan de orde. Niet iedereen is een even sterk verhalenverteller.
    Een cursus voorlezen zal zeker helpen, maar verschillen in talent zullen blijven.
    Is overigens helemaal niet erg. Je hebt altijd maar een paar inspirerende voorbeelden nodig die een beweging in gang kunnen zetten. En de meeste motivatie zal waarschijnlijk toch uit het zelf gaan doen voortkomen.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Lezen is zoiets zaligs. Helemaal opgaan in een boek. Soms kan een boek me zo pakken, dat ik het met iemand wil delen.. gelukkig zit ik daarmee goed bij de bibliotheek :-)
    Ik zou het in ieder geval niet willen missen. En volgens mij missen mensen die niet van lezen houden echt veel.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Motivatie kan gekarakteriseerd worden langs drie dimensies
    1.moeite de energie die iemand wil/zal steken in acties om een zeker doel te bereiken.
    2.strategie de strategie die iemand kiest om een zeker doel te bereiken.
    3.verbondenheid de mate waarin iemand zich verbonden voelt met het gestelde doel.

    met dank aan Wikipedia

    BeantwoordenVerwijderen