dinsdag


Je bent of wordt niet zomaar gemotiveerd!


Soms denkt men wel: "Ik doe mijn ogen dicht en daarna als ik mijn ogen open doe dan kan ik ... of dan is het ..." Maar dit gedachtenspelletje moet je maar op een gezellige avond met familie en vrienden spelen.

Voor motivatie moet je gewoon werken. Denk maar aan blogs maken: een ellende die je jezelf oplegt. Hoe hoger de motivatie, hoe uitgebreider, sneller, en tralala je blog is.


Of denk is aan die wil en inzet van vooral zesjarige kinderen, die eindeloos klanken blijven uitstoten die hun vingertje aanwijst. Goed zo, zeggen alle opvoeders maar die kinderen willen zelf deze marteling van onbekende schrifttekens en rare mondklanken. Waarom? Ze hebben een doel ofwel een einde in zicht: ik heb een boek uit. Heel apart om kindeen te motiveren met een doel dat het uit is of afgelopen: motivatie is nog meer, veel mogelijk, uitzichten, .. maar niet het is af.

Maar ja allemaal zonde van je tijd, dit geklets. Lezen is het credo! Een lezer is een gelovige ofwel als de dienst of de geloofsviering afgelopen is gaat hij of zij toch lichtelijk teleurgesteld naar huis.


Dus leesmotivatie heeft meer één credo nodig: Een boek is goed als men bang wordt dat het eens uit zal zijn.

(Met dank aan Karel Jonckheere)

3 opmerkingen:

  1. zelf begin ik altijd bij een goed boek een beetje te balen als ik over de helft ben.
    Zo van......... kan ik van dit lekkers niet nog wat langer genieten

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hier hetzelfde gevoel. Als ik over de helft ben denk ik... waarom lees ik nu weer zo snel. Het is mooi!! Doe er wat langer over. Maar het is spannend, dus wil ik weten hoe het verder gaat.... grrr

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Ja, dat gevoel van, jammer het boek is bijna uit, herken ik. Maar geldt dat niet voor veel meer dingen. Kon dit moment, deze film, dit gesprek maar eeuwig duren?
    Met leesmotivatie is het dan zo, dat je dit gevoel probeert over te brengen op de ander. Als dat lukt, is het doel bereikt.
    Stap in de wereld van een heerlijk boek. Deel de verwondering met anderen (b.v. in een blog) en de combinatie tussen digitaal en analoog is een feit.

    BeantwoordenVerwijderen